FAQ

Her kan du finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål

 - finder du ikke svarene her, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 3197 4064 eller bestille tid til fjernsupport.

Prøv gratis
i to måneder

Smartphone app Få 2 måneders
abonnement til
smartphone GRATIS.
Ja tak

Få en Gratis
firmakonto

Prøv HELE Carlogs kørebogssystem  - inkl 8 udvidelsesmoduler  GRATIS i 3 måneder.

Vælg emne:

Ja, det kan man godt. Log in på din brugerprofil på www.carlog.dk og vælg ’Bruger’. Her kan du ændre dit password.  Husk at afslutte med GEM. Hvis du ændrer dit password, er det vigtigt, at du husker at ændre dit password i appen også, ellers bliver dine loggede ruter ikke sendt til din profil.

Har du glemt dit password, kan du rekvirere et nyt på login-siden eller her: http://mobi.carlog.dk/auth/forget/
Hvis I har en firmaaftale med en administrator i virksomheden, kan vedkommende også sende dig en mail med dit brugernavn og password.

Sluk og genstart telefonen. Hvis dette ikke hjælper, skal du slette appen og genstarte telefonen. Installér derefter appen på ny og indtast bruger-ID og password.

Ja. For at benytte en ny telefon skal du logge på din brugerprofil og nulstille IMEI-nummeret. Se, hvordan du gør det, i videoen her. Husk at afslutte med GEM.

Ja, det kan man godt. Det kræver, at data-roaming er tilsluttet. (Husk det kan blive bekosteligt). Du kan alternativt vælge at køre uden data-roaming. Så skal du bare sørge for at afslutte din dag evt. på hotellets WIFI.
Er du i tvivl om logning i udlandet, er du meget velkommen til at ringe til os.

Ja det er muligt, husk bare at være logget ind inden du begynder at logge en rute.
Mister du data-forbindelsen under logning sendes alle data når du igen får data-forbindelse.

Ja! For at SKAT skal kunne godkende din kørebog, SKAL du starte/grøn og stoppe/rød hver gang, du kører en ny tur. Det er IKKE i orden at starte om morgenen og stoppe igen til aften.

Husk at indtaste brugernavn og password i appen. Telefonen skal have dataforbindelse, når den skal logge ind. Hvis du mister dataforbindelsen under kørsel, gemmes logget data, til der igen bliver datadækning.
Du kan tilføje ruter manuelt i systemet ved at gå til 'Se ruter' og klikke på 'Tilføj rute'.

Du har logget ruter uden at være logget ind med brugernavn og password. Når du starter en rute uden at være logget ind, får du en besked om, at ruten ikke vil blive sendt til din profil. Når du vælger 'OK', startes ruten, men den ligger kun på telefonen. Husk at indtaste brugernavn og password i appen. De findes i den bekræftelsesmail, du modtog fra Carlog, da du blev oprettet som bruger.

OBS! Det er ikke muligt at sende disse ruter til din brugerprofil, så det er meget vigtigt at være logget ind, inden man starter en rute.

Har du glemt at logge en rute på din telefon, kan du logge på din brugerprofil på www.carlog.dk og tilføje en rute manuelt. Gå til 'Se ruter' og klik på 'Tilføj rute'.

Der kan opstå fejl på en logget rute, fx hvis du kører i et p-hus/kælder, hvor satellitdækningen kan forsvinde. Det er sjældent, at satellitdækningen forsvinder i byer og på åbne landeveje. Skulle det ske, så kan fejlen let rettes: Log ind på din brugerprofil på www.carlog.dk og find den rute, du vil rette. Vælg 'blyanten' i højre side af skærmen og klik på 'genberegn'.

Husk, at GPS’en i din telefon skal være tilsluttet for at kunne logge positioner, som bruges til at beregne distance og hastighed.
På Android-telefoner slår du det til ved at vælge: Indstillinger, Placering og sikkerhed, Brug GPS-satelliter.
På iPhone skal du vælge Indstillinger, Anonymitet, Lokalitetstjenester og slå dem til ud for Carlog i listen over apps.

Hvis telefonen mangler datadækning, når du kører og logger en rute, viser applikationen ikke noget kort, men ruten bliver logget og sendt til din brugerprofil, når der igen kommer datadækning.

Hvis du trykker på det lille 'i' i øverste højre hjørne og derefter trykker på knappen 'Display' under 'Rute information', får du en oversigt over de 10 seneste ruter. Hvis du klikker på en af ruterne, vises den på et kort.

Hvis du har valgt automatisk opdatering af din telefon/apps på din telefon, skal du være opmærksom på, at du skal logge ind i Carlog-appen igen efter opdatering.

Har du været bruger af et prøveabonnement og vil forsætte på samme profil, skal du huske at forny dit abonnement inden udløb. Alle data på et prøveabonnement bliver slettet 24 timer efter udløb.

Har du været bruger af et årsabonnement og vil forsætte på samme profil, skal du huske at forny dit abonnement inden udløb. Alle data på et årsabonnement bliver slettet 90 dage efter udløb.

Ja. Ønsker du at tilføje forskellige bemærkninger/formål til dine ruter, skal du vælge at bruge 'sagsstyring'. Sagsstyring kan aktiveres under indstillinger/info i appen. Tryk på det lille 'i' i øverste højre hjørne af appen for at komme hertil.

I din brugerprofil har du angivet, hvor mange kilometer du har kørt, før du starter på at bruge Carlog til at føre en kørebog. Det er IKKE muligt at rette dette kilometertal efterfølgende. Der skal oprettes en ny brugerprofil, hvilket betyder, at alle tidligere ruter vil gå tabt.

Når du opretter et prøveabonnement, er det meget vigtigt, at du indtaster dit fulde navn og din privatadresse for at opfylde SKATs krav til en kørebog. Når du logger ind på din brugerprofil, kan du efterfølgende indtaste firmaoplysninger og oplysninger om din bil.  

Ja. Hjemmeadressen i brugerprofilen anvendes til at indregne 60-dagesreglen i kørselsregnskabet. NB: Det er brugerens ansvar, at hjemadressen i brugerprofilen er korrekt.

Ja, såfremt virksomheden har modulet 'Adressekartotek'. Du kan hente en skabelon til import af adresser på siden med downloads her. I adressekartoteket kan du desuden tilknytte kundens navn til vedkommendes adresse, så firmanavnet fremgår af kørselsregnskabet, når en medarbejder har været hos kunden.

'Send data' bruges til at sende data til modulet 'Se biler', hvor virksomheden løbende kan følge alle medarbejderes kørsel på et kort.
'Sagsstyring' giver dig mulighed for at tilknytte et sagsnummer, en bemærkning eller f.eks. bilens kilometerstand til den rute, du skal i gang med at logge.

Sluk enheden og kontrollér at enheden har frit udsyn. Tænd enheden og hold stille - vent på, at enheden begynder at blinke grønt.
Begynd aldrig at køre, før enheden blinker grønt, da tracking af satellitter opnås hurtigere uden bevægelse.
Kører du, før enheden blinker grønt, er der risiko for at få fejl i startadressen.

Sluk enheden, tænd enheden, indsæt den i din PC og kontrollér batteristatus.

Kontroller at enheden har frit udsyn. Biler med automatisk regnsensor (vinduesvisker starter af sig selv) kan forstyrre GPS-enheden, prøv med en anden placering længst væk fra regnsensoren.

Nogle biler har særlige film lagt ind i forruden, der forhindrer generende sollys i at blænde chaufføren, men samtidig kan det blokere for de radiobølger, som GPS-satellitterne sender ned til os på jorden, og som fortæller GPS'en, hvor den befinder sig.

Hvis der er en lille siderude forrest i bilen, kan enheden placeres her. Alternativt kan den placeres bagved bakspejlet med et lille stykke velcrotape.

Søg for, at enheden er placeret, så der ikke er noget, der spærrer for dens forbindelse til satellitterne.
Tjek, at den blinker grønt, inden du kører.

Er der fejl i en stopadresse, kan det f.eks. skyldes, at du parkerer tæt på næste adresse, på et hjørne eller på modsatte side af vejen.

Er der fejl i en startadresse, kan det f.eks. være pga. manglende satellit-koordinater, der måske først kommer efter 25-30 meters kørsel. (evt. pga. meget høje bygninger)

Ovenstående fejl rettes hurtigst ved at logge ind på vores hjemmeside, vælge 'Se rute' og herefter 'Rediger' ud for den pågældende rute. Ret fejlen manuelt, vælg 'Gem' og luk.

Hvis du efter en indlæsning af data fra GPS-enheden mangler en eller flere adresser, kan det være pga. fejl i dataudveksling mellem din PC og adresseserveren.

Ovenstående fejl rettes hurtigst ved at logge ind på vores hjemmeside, vælge 'Se rute' og herefter 'Rediger' ud for den pågældende rute. Ret fejlen manuelt, vælg 'Gem' og luk.

Visning på Google er kun vejledende - nogle visninger kan være mangelfulde pga. manglende opdatering af kort fra Googles side.

Kontrollér, at GPS-enheden er tændt, og at der er internetforbindelse til computeren. Du kan evt. også prøve at genstarte computeren og sætte GPS-enheden i igen.

Når jeg vil oprette en rute manuelt, kan programmet ikke finde adressen.
Kontrollér, at adressen eksisterer, og at du har tastet den rigtigt ind (prøv at søge adressen frem på www.maps.google.dk eller www.krak.dk ).

Kontrollér, at der er internetforbindelse til computeren.

Dette kan ske af forskellige årsager. Oftest skyldes det bilens hjul eller gearkasse, eller tilfælde, hvor du har tilføjet en rute manuelt eller har redigeret og opdateret en rute. En rute tilføjet efter f.eks. Kraks udregning kan være kortere eller længere end den tur, du reelt har kørt. 

GPS-trackeren placeres i forruden af bilen, så den har fri adgang til at skabe kontakt til satellitterne. Følgende ting kan forstyrre signalet, og Trackstick mini bør derfor placeres væk fra disse:

  • automatisk regnsensor (vinduesvisker starter af sig selv). Løsning: prøv en anden placering længst væk fra regnsensoren
  • termisk forrude (film til solafskærmning). Løsning: Er der en lille siderude forrest i bilen, kan tracksticken placeres her. Alternativt placeres den bag bakspejlet med et stykke velcrotape.

Du kan tilføje ruter manuelt ved at logge ind på carlog.dk, gå til 'Se ruter' og klik 'Tilføj rute'. Du kan enten oprette en helt ny rute eller oprette en returrute til en rute, der allerede er logget. 

Nej, det er desværre ikke muligt på nuværende tidspunkt.

Batteriet oplades ved at sætte Trackstick Mini i en USB-port på din PC.
Batteriet lader, når det røde lys lyser konstant.

Når det grønne lys lyser konstant, er batteriet ladet 100% op. 

På nogle computere kan opladninger tage længere tid pga. strømbegrænsninger i
USB-porten.

Standardopladning:
Litiumionpolymer-batterier bruger hurtig opladning, der oplader enheden til 50% af
batteriets kapacitet og derefter skifter til kompensationsopladning.
Det tager ca. to timer at oplade GPS-enheden til 50% af batteriets kapacitet og
derefter endnu to timer at oplade den helt.

Trackbox-enheden skal monteres i førerkabinen, evt. under instrumentbordet.

Mangelfuld montering vil forringe kvaliteten af GPS-sporingen og forringe batteriets standby-tid. Derfor er følgende vigtigt ved montering:

  • Enheden må IKKE placeres i motorrummet.
  • Enheden må IKKE placeres under metalplader eller i lukkede metalbokse.
  • Enheden bør monteres minimum 50 cm. fra radio og højttalere for at undgå eventuel GSM-støj.

Se i øvrigt vores quickguide om montering af Trackbox, som du kan downloade på siden her.

Det er muligt at få tilknyttet udvidelsesmoduler til jeres firmaaftale. Vi har pt. modulerne 'Afregning', 'Se biler', 'Brugere' (medfølger gratis, hvis virksomheden har 10 Carlog-brugere), 'Lås', 'Eksport' og 'Adressekartotek' [alle laves som links].
Der kræves et specielt login for alle moduler, og der gives kun adgang for firmaets administratorer. Der kan ikke gives adgang for alle firmaets Carlog-brugere.
Der er direkte adgang fra dette link: http://fleet.carlog.dk/auth

Som almindelig bruger i en firmaaftale er det ikke muligt at tilføje eller redigere i ruter, som er afregnede. Firmaets Carlog-administrator kan tilføje rettelser i en afregnet periode; rettelserne vil så blive modregnet/lagt oven i den næste periode for den pågældende bruger.

Ja, det er muligt at lave integration til de fleste bogholderisystemer. Vi tilbyder et eksportmodul, som eksporterer data i en mail (som PDF-fil) til en valgt modtager i f.eks. bogholderi. Der kan også laves en speciel fil, som passer til netop jeres økonomisystem. Kontakt Carlog Support for at høre mere om jeres muligheder.

Firmaet kan få oprettet en superadministrator (af Carlog), som kan oprette administratorer. Alle firmaets administratorer og superadministratorer kan oprette firmabrugere og tildele forskellige administrator-/sekretærrettigheder. 

Ja, det giver modulet 'adressekartotek' adgang til. Kartoteket kan kun redigeres af administratorer. Du kan hente en skabelon til import af adresser på siden 'Download her'. I adressekartoteket kan du desuden tilknytte kundens navn til vedkommendes adresse, så firmanavnet fremgår af kørselsregnskabet, når en medarbejder har været hos kunden.

Vi har også optimeret kørselsregnskabet for: